Proactivitate la birou. Cum sa te devii mai bun la locul de munca
Proactivitate la birou. Cum sa te devii mai bun la locul de munca

Proactivitate la birou. Cum sa te devii mai bun la locul de munca


Proactivitate. Acest termen se traduce cel mai usor prin initiativa. Sa te afirmi cu idei si cu dorinta de a le duce la capat. Inseamna, insa, si asumare si responsabilitate pentru ceea ce faci si ceea ce ti se intampla, mai degraba decat sa cauti vina in exterior.

Ce este proactivitatea?

Proactivitate
Proactivitate

Proactivitatea este asociata cu crearea unui mediu, a unui context in care obiectivele pot fi indeplinite. Proactivitatea se refera si la rezolvarea unei probleme cumva inainte ca ea sa apara, prin anticiparea ei sau rezolvarea la debutul ei, inainte ca aceasta sa escaladeze.

Si, desigur, managerii se dau in vant dupa astfel de oameni. Vestea buna este ca aceasta proactivitate este o competenta pe care o poti dezvolta. E nevoie doar de cateva mici trucuri.

Dezvolta-ti abilitatea de a lua decizii si ferm in luarea acestora. Daca nu decizi tu, vor decide ceilalti pentru tine si nu iti va fi pe plac.

Incearca sa preiei initiativa in sedintele organizate. Sigur, ideile bune sunt mereu binevenite, dar e nevoie de cineva care sa se ofere sa le puna in practica, altfel…raman doar idei. Asadar, preia initiativa!

Propune solutii in situatii de criza, mai ales daca esti nemultumit la locul de munca. Sa fim seriosi, locul de munca ideal… nu prea exista si nici nu te poti plimba de colo, colo…doar pentru ca esti nemultumit.

Citeste si: Cum sa inveti engleza in cel mai rapid si usor mod

Termina cu vaicareala si propune solutii pentru rezolvarea problemelor! Implica-te si in proiectele colegilor, daca sunt in impas. Uneori, cei care nu sunt implicati intr-un demers, au o alta perspectiva asupra lucrurilor si pot veni cu o solutie foarte buna. Fii mintea limpede de care au nevoie colegii si superiorii tai.

Proactivitate. Fii ferm cand vine vorba de proiectele propuse. Nu te lasa descurajat de lipsa de entuziasm a colegilor, vino cu solutii cand apar probleme, asuma-ti responsabilitatea si respecta cu strictete termenele limita.

Stabileste obiecte SMART, pe termen lung si ia-o pas cu pas in atingerea lor. Nu te pierde in detalii, ci priveste imaginea de ansamblu.

Nu iti pierde timpul si nu iti incarca mintea si sufletul cu lucruri care nu tin de tine. Nu putem controla tot ce este in jurul nostru. Asadar, de fiecare data cand te confrunti cu o problema sau o situatie de criza, analizeaza cu atentie ce poti controla din ea si asuma-ti doar partea aia.

Citeste si:
Cum sa devii nutritionist. Abilitati, studii, salariu

Invata sa iti prioritizezi sarcinile de lucru. Cere termene limita clare si intra in joc doar daca stii sigur ca poti finaliza acea sarcina. Daca te arunci in mult prea multe lucruri sunt sanse mari sa nu le faci deloc sau sa le faci prost…nu asta iti doresti.

Viata este un proces de invatare continua. Daca te vezi cu sacii in caruta si crezi ca le stii pe toate…s-ar putea sa ai surprize. Fii curios, citeste mult, vezi care sunt ultimele tendinte in domeniul tau si, macar din cand in cand, pune-le intr-un e-mail si informeaza-ti colegii si superiorii. Asta inseamna sa fii implicat si pasionat de domeniul tau.

Fii foarte atent la proiectele pe care le derulezi. Incearca sa anticipezi problemele si sa le rezolvi din timp, nu te lasa in ultimul moment si nu te gandi ca vei gasi o solutie de moment. Strategia asta nu merge mereu si poti bate pasul pe loc dintr-o neatentie.

Proactivitate la birou. Cum sa te remarci la locul de munca

Proactivitate la birou
Proactivitate la birou

Acum, ca ai inteles cam ce ai de facut, iata cum poti fi proactiv la serviciu, astfel incat sa ii convingi pe sefi ca esti omul de care au nevoie.

In primul rau trebuie sa stii ca exista doar „voi face x sau y lucru“. Apoi, e o dovada de proactivitate daca raspunzi la e-mail cat mai repede. Sigur, si aici intervine prioritizarea sarcinilor.

Raspunde doar la e-mailurile urgente, iar pentru cele ale caroror solutionare ia timp, doar confirma primirea si revin-o cu un raspuns documentat in cel mai scurt timp.

Nu trimite raspunsuri aiurea, doar de a dragul de a raspunde. Si incearca sa iti structurezi mailurile intr-un still business, adica foarte clare si concise…cu un mesaj clar la subiect…

Fii atent la feedback-urile pe care le primesti si raspunde-le cat mai rapid celor care ti le trimit. De cele mai multe ori, sunt sugestii pentru sarcinile tale de lucru si am stabilit deja ca a fi proactiv inseamna sa respecti limitele de timp.

Se intampla uneori sa avem perioade mai putin bune in viata privata si atunci suntem mai zapaciti, uituci, mai neatenti.

Citeste si: Cum sa inveti mai usor. 10 metode ca sa-ti intre mai repede informatiile in cap

Sfatul meu ar fi sa intocmesti o lista cu activitatile zilnice si sa le bifezi pe masura ce le indeplinesti. Dincolo de faptul ca lista asta te ajuta sa te organizezi mai bine, la o adica, poate fi si dovada clara a lucrurilor pe care le-ai facut de-a lungul timpului la locul de munca.

Proactivitate Fii foarte organizat, tine ordine pe birou, in fisierele din computer si asigura-te ca stii foarte bine, daca lucrezi cu o echipa, ce are fiecare de facut.

Citeste si:
Cum sa devii designer vestimentar. Studii necesare, abilitati, salariu

Nimeni nu isi doreste sa piarda timpul cu o sarcina de care se ocupa altcineva. Mare atentie si la timpii morti. Ii poti elimina daca alegi sa citesti ceva din domeniu, sa te documentezi in legatura cu noutatile aparute.

Arata ca esti un om serios, care isi tine promisiunile si isi respecta angajamentele. Nimanui nu ii place sa lucreze cu oameni neseriosi, care nu termina la timp ce au de lucru si nici macar nu anunta. Da, se intampla ca uneori sa nu poti respecta un termen limita, dar anunta din timp si propune un nou termen limita…cat mai repede…

Anticipeaza problemele care pot sa apara pe parcurs si propune solutii. Proiectele foarte bune sunt cele care estimeaza problemele si riscurile ce pot sa apara si au deja un set de solutii pentru rezolvare. Sigur, sunt situatii pe care nu le poti estima nicicum…nu e nimeni absurd, totusi…

Adapteaza-te usor la schimbare. Asta e o calitate care mie, de exemplu, imi lipseste si sunt multi cei care au nevoie sa respecte o rutina si care percep schimbarea ca pe o corvoada. Dar daca vrei sa ii convingi pe sefi ca esti proactiv, atunci e bine sa fii prieten cu schimbarea si sa te adaptezi usor, din mers, fara un efort sustinut.

Inchei cu una dintre cele mai importante dovezi de proactivitate… nevoia de perfectionare. Am mai spus ca viata e un proces de invatare continua. Nici la munca nu e diferit.

Apoi, avem cu totii puncte forte si puncte slabe. E bine sa lucram la ambele. Pentru ca forte nu inseamna neaparat perfect… iar slab… nu inseamna ca nu poti face ceva, ci doar ca ai nevoie de timp sa inveti. Asadar, investeste in dezvoltarea ta.

Proactivitate la manageri. De ce este esentiala?

Proactivitate la manageri
Proactivitate la manageri

Si pentru ca nu poti pretinde angajatului sa fie proactiv fara ca tu, ca manager, sa fii proactiv, iata cum arata un astfel de sef. Mai intai, un sef proactiv are ochiul format pentru oportunitati si preia repede initiativa, astfel incat sa duca lucrurile in directia dorita.

Un manager proactiv este in continua dezvoltare, isi cunoaste punctele tari si pe cele slabe si isi asuma greselile pe care le face.

Este capabil sa ia decizii responsabile, rationale, atat in situatii normale, cat si, mai ales, in cele de criza…In plus, un manager proactiv are un plan pe termen mediu si lung, stabileste obiective SMART si monitorizeaza pasii necesari in atingerea lor.

Citeste si: Cum sa obtii un atestat de instructor auto

Rolul de manager aduce cu sine multa responsabilitate, ceea ce inseamna ca pentru a avea rezultate, dincolo de un plan de bataie, este nevoie de multa organizare. De aceea, este nevoie si de proactivitate.

Citeste si:
Cum sa devii cosmeticiana. Studii necesare, abilitati, salariu

In plus, un manager proactiv ar trebui sa exceleze in comunicare. Sa poate sustine un discurs convingator si coerent, dar sa stie sa ii asculte activ pe oamenii de langa el.

Un manager proactiv este orientat spre rezolvarea de probleme. El anticipeaza situatiile criza si pregateste mai multe solutii pentru aceastea inca inainte ca ele sa apara. In plus este responsabil si asumat, nu fuge de greselile pe care le face si nu da vina pe cei din jur pentru ele.

Stie de unde poate primi sprijin si are maturitatea necesara pentru a-l cere. Evident, de cele mai multe ori si experienta isi spune cuvantul, dar un manager proactiv isi va pastra calmul in momentele de criza si va sti cum sa isi linisteasca subalternii.

Ce castigi daca esti proactiv?

Sedinta la birou
Sedinta la birou

Ti-am spus deja ca proactivitatea se refera la organizare, la obiective SMART si, cumva, inseamna sa fii omul cu idei si strategie. Inseamna si sa te gandesti la binele colectivului, inainte de al tau si, hai sa fim seriosi, asta nu e deloc usor.

Unul dintre avantajele pe care aceasta calitate le aduce este faptul ca, daca esti proactiv, am spus ca vei anticipa situațiile, si atunci sunt sanse foarte mici sa fii luat prin surprindere.

Desigur, nici cel mai proactiv om nu a anticipat pandemia pe care o traim in aceasta perioada, dar asta nu se intampla foarte des. Cred, insa, ca proactivul a anticipat riscurile si criza pe care aceasta perioada incerta le-a determinat si a gasit solutii.

Poti exersa creativitatea, atata vreme cat isi creezi automatisme la locul de munca. Astfel, vei veni cu solutii inedite la diverse probleme.

Vei fi mai deschis la minte si mai flexibil, lucruri care iti vor permite sa te cunosti mai bine si sa te dezvolti ca om.

Atata vreme cat vei fi mai organizat si vei avea obiective SMART, dar si o strategie pe termen lung, vei fi mai putin stresat.

Am spus deja ca nu suntem cu totii proactivi, dar este o competenta pe care o putem dobandi in timp. Sfatul meu ar fi sa iti monitorizezi reactiile la locul de munca, ce faci cand apar probleme, cum reactionezi la feedback, cat de des te oferi sa te implici in proiecte, cat de des gasesti solutii sau te plangi de nemultumirile tale.

Apoi, dupa ce constientizezi cum esti ca om, dar si la locul de munca, atunci poti trece la sfaturile de mai sus.


Ti-a placut acest articol? Distribuie-l si prietenilor tai!

Ella