Cum sa obtii un cazier judiciar. Acte necesare
Cum sa obtii un cazier judiciar. Acte necesare

Cum sa obtii un cazier judiciar. Acte necesare


Cum sa obtii un cazier judiciar si ce acte sunt necesare. Cazierul judiciar este unul dintre cele mai frecvent intalnite documente solicitate de angajator fie la depunerea dosarului de angajare, fie la angajare. Documentul se obtine mult mai usor acum. Concret, din 2016, poti merge la orice sectie de politie pentru a solicita eliberarea acestui document si trebuie sa mai stii ca nu te costa nimic.

Ce este cazierul judiciar?

Amprente
Amprente

Cazierul judiciar este un document oficial, eliberat de Politie, persoanelor fizice, prin care se atesta situatia juridica a solicitantului, la momentul emiterii documentului. Trebuie sa stii ca acesta are o valabilitate de trei luni de la momentul eliberarii.

Evident, cazierul judiciar poate fi emis si persoanelor juridice. Este important sa stii ca daca nu poti ajunge personal pentru a obtine acest document, o poate face orice persoana pe care o imputernicesti legal… adica la un biroul notarial.

Sunt mai multe categorii de persoane care pot solicita documentul: persoanele fizice – cetateni romani sau apatrizi, persoanele juridice cu sediul in Romania, persoanele juridice cu sediul in strainatate si imputernicitii persoanelor fizice sau juridice.

La ce iti este necesar

Contract de munca
Contract de munca

Cazierul judiciar este util in mai multe situatii, ba chiar in…din ce in ce mai multe situatii. Iti este util pentru a te putea inscrie la proba practica a scolii de soferi, la angajare sau chiar pentru depunerea dosarului de gratiere individuala.

Cazierul mai poate fi solicitat pentru urmarea unor cursuri, desi acesta este un caz ceva mai rar. Desi, in ultima vreme, in baza legislatiei de protectie a datelor cu caracter personal, angajatorii nu prea mai solicita cazierul judiciar, sunt cateva situatii care impun depunerea unui astfel de document.

Este vorba despre avocati si consilierii juridici – care, prin prisma profesiei, trebuie sa faca dovada ca au fost condamnati pentru infractiuni care le pot afecta profesia, functionarii publici, gestionarii – in acest caz, acestia nu trebuie sa fie condamnati pentru fals, evaziune sau coruptie, paznicii si garzile de corp, dar si medicii si farmacistii – la admiterea in colegiile aferente.

Citeste si:
Cum sa devii cameraman. Studii necesare, salariu si abilitati

Cum sa obtii un cazier judiciar

Cum sa obtii un cazier judiciar
Cum sa obtii un cazier judiciar

Este necesar sa mergi, asa cum am spus, la cea mai apropiata sectie de politie. Ai nevoie de o cerere de eliberare cazier, pe care o poti lua de acolo, dar si de buletin, carte de identitate, carte de identitate provizorie, pasaport sau carte electronica de identitate. Oricare dintre aceste documente trebuie sa fie valabil.

Cetatenii straini au nevoie de pasaport, titlu de calatorie, certificat de inregistrare a cetatenilor Uniunii Europene, permis de sedere, legitimatie de sedere temporara, carte de identitate sau carte de rezidenta.

Este important sa stii ca in perioada pandemiei, documentele isi mentin valabilitatea pentru cel mult 90 de zile de la data expirarii imprimata pe ele, in conditiile starii de alerta, dar si timp de 3 luni de la incetarea acesteia.

In cazul in care cazierul judiciar este obtinut de alta persoana decat cea care il solicita, respectiv de un imputernicit legal, acesta trebuie sa prezinte procura notariala de imputernicire. Asta in cazul persoanelor fizice.

In cazul persoanelor juridice, imputernicitul este persoana care a fost mandatata prin completarea Anexei 38 din H.G. nr. 345/2010 sau printr-o procura notariala (doar daca persoanele juridice au sediul in strainatate) sa o reprezinte pentru obtinerea cazierului judiciar.

Cum am spus, certificatul de cazier judiciar poate fi obtinut prin imputernicirea unei alte persoane cu o procura notariala care se depune in copie. Atentie, la prezentarea la ghiseul Politiei, imputernicitul trebuie sa ofere si documentul in original, pentru autentificarea copiei.

Citeste si: Cum sa devii operator call center de acasa

Trebuie sa mai stii ca procurile notariale incheiate in afara tarii pot fi autentificate prin misiunile diplomatice sau prin oficiile consulare ale Romaniei sau, conform legislatiei in vigoare, de un notar din Romania. Este important de mentionat ca toate tarile care au aderat la Conventia de la Haga (5.11.1961) trebuie sa aiba aplicata apostila.

Fac exceptie de la aceasta regula Albania, Austria, Bosnia si Herzegovina, Bulgaria, Cehia, Croatia, Federatia Rusa, fosta Republica Iugoslava a Macedoniei, Franta, Mongolia, Muntenegru, Polonia, R.P. Chineza, Republica Moldova, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina si Ungaria – state cu care Romania a incheiat conventii, acorduri sau tratate in domeniul asistentei juridice in materie civila, intelegeri care prevad scutirea de la orice legalizare.

Citeste si:
Cum sa faci curatarea corecta a tenului? Prevenirea imbatranirii pielii

Procurile incheiate in strainatate trebuie traduse doar de un traducator autorizat, iar imputernicitul va prezenta la ghiseu procura originala si copia acesteia si, cand este cazul, si traducerea autorizata.

Trebuie sa iti mai spun ca aceasta traducere autorizata se ataseaza la cerere impreuna cu copia procurii pe care politistul va scrie „conform cu originalul“, va nota data, va semna si va aplica stampila, urmand a restitui originalul dupa confruntare. O astfel de procura are o valabilitate de trei ani, cu exceptia situatiilor in care partile au agreat alt termen.

Cum am mai spus, certificatul poate fi obtinut si in baza unei imputerniciri avocatiale emise in baza Legii 51/1995 pentru organizarea si functionarea profesiei de avocat, cu modificarile si completarile ulterioare si a Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotararea 64/2001 a Consiliului Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.

Acest document are aceeasi semnificatie cu procura notariala, fiind un inscris prin care avocatul este imputernicit de clientul sau sa-l asiste sau reprezinte in fata institutiilor judecatoresti sau ale organelor de jurisdictie, a organelor de urmarire penala, a autoritatilor si institutiilor publice, dar si in fata altor persoane fizice sau juridice si sa exercite activitati, in baza unui contract de asistenta juridica incheiat.

Toate copiile acestor documente oficiale vor fi, asa cum am spus, certificate olograf de catre politistul de la ghiseu cu mentiunea „Conform cu originalul“, fiind adaugate data si semnatura.

Acte necesare cazier judiciar

Acte necesare cazier judiciar
Acte necesare cazier judiciar

Iata care sunt documentele care sunt necesare pentru eliberarea cazierului judiciar, in functie de statutul solicitantului.

Asadar, daca vorbim despre o persoana fizica, minor mai mic de 14 ani, cazierul judiciar poate fi obtinut de catre unul dintre parinti, tutorele legale sau un imputernicit al acestora, in baza cererii completate cu datele de stare civila ale minorului si motivata.

In cazul in care solicitantul este parintele, atunci acesta va prezenta, in original, actul sau de identitate, dar si certificatul de nastere al minorului.

Daca, pe de alta parte, solicitantul este tutorele minorului, acesta va prezenta, in original, actul sau de identitate, decizia de instituire a tutelei si certificatul de nastere al minorului.

Citeste si:
Cum sa te bronzezi repede si sanatos pentru a pastra bronzul cat mai mult timp

Daca cererea este depusa prin imputernicit, atunci acesta trebuie sa prezinte, in original, actul sau de identitate si procura notariala sau imputernicirea avocationala, dupa caz, documente care se depun impreuna cu cererea tip.

In cazul in care cazierul este solicitat pentru o persoana fizica cu capacitate de exercițiu restransa, cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani, sau deplina, adica mai mare de 18 ani, documentul poate fi obtinut atat personal, cat si prin imputernicit, in baza cererii tip completata cu datele de stare civila si motivata.

Citeste si: Cum sa faci o succesiune. Acte necesare si taxe notariale

Daca solicitantul depune cererea personal, atunci acesta trebuie sa prezinte actul de identitate in original. Daca cererea se depune prin imputernicit, acesta va prezenta, in original, actul sau de identitate, procura notariala sau imputernicirea avocatiala, anexate la cererea tip. In acest caz, este necesara depunerea copiei de pe actul de identitate al persoanei pentru care este solicitat certificatul.

In cazul in care certificatul este util pentru dosarul de gratiere individuala, acesta poate fi solicitat fie de catre persoana aflata in detentie, fie de copiii, aparatorul sau reprezentantul legal, sotul persoanei private de libertate, ascendentii, fratii sau surorile acestuia sau ale sotului – persoane care trebuie sa-si demonstreze legal calitatea, prin imputernicire avocatiala, certificat de casatorie/ nastere – documente de puse in original si copie.

Daca solicitantul este chiar persoana condamnata, atunci acesta trebuie sa prezinte actul de identitate in original. Daca solicitantul este alta persoana, aceasta trebuie sa depuna la ghiseul documentele care fac dovada calitatii- documente care vor ramane la Politie.

In fine, extrasul de cazierjudiciar al altor state membre poate fi obtinut personal sau prin imputernicire, in baza cererii tip, completata cu datele de stare civila si motivata. S in acest caz, daca cererea este depusa personal de catre solicitant, acesta va prezenta actul de identitate, original si copie.

Daca cerera este depusa de imputernicit, atunci acesta va prezenta actul sau de identitte in original si procura notariala sau imputernicirea avocatiala.


Ti-a placut acest articol? Distribuie-l si prietenilor tai!