Cum sa conduci corect o masina care are filtru de particule (DPF/GPF) pentru a evita infundarea acestuia
Cum sa conduci corect o masina care are filtru de particule (DPF/GPF) pentru a evita infundarea acestuia

Cum sa conduci corect o masina care are filtru de particule (DPF/GPF) pentru a evita infundarea acestuia


Pentru a reduce emisiile, producatorii auto au montat pe masini un filtru de particule. Daca pana acum acest filtru de particule (DPF – Diesel Particulate Filter) se gasea doar pe masinile cu motoare diesel, cele mai noi automobile pe benzina vin si ele cu un filtru similar care se numeste GPF (Gasoline Particulate Filter). Tocmai de aceea, orice sofer trebuie sa stie cum sa conduca in mod corect o masina care are filtru de particule.

Ce este un filtru de particule (DPF/GPF) si ce rol are acesta la o masina

Dupa cum o spune si numele, filtrul de particule este un dispozitiv care are rolul de a filtra particulele de pana la 0.01 μm, emise de motoarele diesel si pe benzina.

Pana de curand, filtrele de particule se gaseau doar pe motoarele diesel, adica acel DPF (Diesel Particulate Filter). Au fost introduse pe motoarele cu norme de poluare Euro 4, dar din anul 2009 au devenit obligatorii pentru motoarele cu norma de poluare Euro 5.

Exista doua filtre de particule pentru motoarele diesel, cele uscate sau cele pe baza de aditiv (AdBlue sau Eolys), iar durata unuia este de aproximativ 250.000 km insa depinde de calitatea combustibilului pe care il folosesti, de gradul de poluare a zonei in care locuiesti sau de starea celorlalte componente ale motorului.

De la sfarsitul anului 2018, filtrele de particule au devenit obligatorii si pentru motoarele pe benzina. Acesta se numeste GPF (Gasoline Particulate Filter) si este asemanator filtrului de particule pentru motoarele diesel, pentru ca si propulsoarele pe benzina cu injectie directa emit in atmosfera particule fine. Acesta reduce nivelul de particule fine cu pana la 90%.

Cum sa conduci corect o masina pentru a evita infundarea filtrului de particule

Cea mai mare problema care apare la masinile echipate cu filtre de particule este infundarea acestora. Acest lucru se poate intampla la o masina care este condusa doar in oras, atunci cand viteza de deplasare este redusa, cand numarul de turatii este mic sau cu porniri la rece repetate la temperaturi exterioare scazute.

Atunci cand computerul de bord (ECU) detecteaza acumularea in filtru a unei cantitati destul de mari de particule, are loc operatiunea de regenerare, adica arderea particulelor.

Regenerarea filtrului de particule este pasiva sau activa:

  • Regenerarea pasiva – are loc atunci cand conduci masina in mediul extraurban, adica la drum intins. In acest fel, motorul atinge temperatura optima de functionare, particulele sunt arse si filtrul se goleste.
  • Regenerarea activa – se realizeaza in mod automat si poate dura intre 10 si 20 de minute. In timpul regenerarii active a filtrului de particule, consumul de combustibil poate sa creasca temporar, pentru ca ECU va regla amestecul de combustibil astfel incat temperatura filtrului sa creasca si sa arda particulele.

Pentru a evita infundarea filtrului de particule la o masina diesel sau pe benzina, trebuie sa tii cont si de anumite sfaturi. Primul este sa iti scoti masina cel putin o data pe luna la drum intins, fie ca e autostrada sau drum national, si sa circuli cu o viteza constanta la peste 2.000 rpm. Astfel, va avea loc regenerarea pasiva a filtrului de particule.

Mai departe, trebuie sa intelegi ca atunci cand circuli cu masina subturata sau la turatii mici, acest mod de condus duce si la infundarea filtrului de particule. Nu uita ca este nevoie de turatii mai mari pentru ca turbina masinii sa intre in functiune.

Uleiul de buna calitate este recomandata de producatorii de automobile, pentru ca in acest fel masina ta va emite mai putine particule. Ar fi bine sa folosesti uleiul recomandat de producator.

Valva EGR iti poate aduce si ea batai de cap, iar pentru a evita acest lucru ar fi bine sa o verifici periodic. Daca aceasta se blocheaza, numarul de particule eliminate de motor va creste si este posibil ca filtrul sa se infunde.

Afla cum sa procedezi daca ai pus benzina in loc de motorina sau invers ori cum sa reduci radical consumul de combustibil printr-o simpla metoda.