Cum sa reclami asociatia de proprietari. Problemele care apar la nivelul blocului de apartamente se rezolva, de obicei, prin intermediul asociatiei de proprietari.
Ce este asociatia pentru proprietari
Asociatia de proprietari este o forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor dintr-un condominium, singura recunoscuta prin legea 196/2018, care a suferit ultimele modificari undeva in anul 2020. Totusi, trebuie sa stii cum sa reclami asociatia de proprietari.
Aceasta are ca scop, asa cum am spus, organizarea si reprezentarea intereselor proprietarilor dintr-un condominium si, ce este important este ca aceasta forma de organizare are un caracter non-profit, asadar toti banii care provin din posibilele venituri trebuie si sunt utilizati pentru a remedia, repara sau imbunatati bunurile comune ale asociatiei de proprietari.
Condominiumul este o proprietate imobiliara alcatuita din apartamente sau spatii cu alta destinatie decat cea privata, individuala, ceea ce inseamna ca reuneste atat apartamentele, cat si spatiile comune, cum sunt uscatoriile, beciurile sau spatiile de depozitare, daca exista.
Cum sa reclami asociatia de proprietari. Este important de mentionat ca un condominium, asa cum este reglementat legal, include cel putin trei proprietati individuale, cum sunt apartamentele, precum si spatiile comune, din care proprietarii de apartamente detin o cota-parte.
Asociatia de proprietari se constituie de obicei dintr-o singura scara a unui bloc sau dintr-o parte a cladirii si trebuie sa stii ca existenta ei este obligatorie, fiind singura forma de organizare acceptata juridic si prin care sunt alocate atat drepturile cat si obligatiile in raport cu alte institutii.
Din ce este constituita asociatia de proprietari
Inainte sa vorbim despre cum sa reclami asociatia de proprietari, ar fi bine sa stii cate ceva si despre structura acesteia. In primul rand, din membrii asociatiei care, dupa cum iti poti da usor seama, sunt proprietarii de apartamente. Ei sunt obligati sa mentina in bune conditii proprietatea comuna si nu au dreptul sa aduca prejudicii nici acestor spatii, nici spatiilor private, adica apartamentelor celorlalti membri.
Orice asociatie de proprietari are un presedinte de bloc, un membru al asociatiei votat de catre ceilalti pentru aceasta functie. Acesta semneaza documentele importante si poate delega atributiile functiei, fara a o pierde, unui alt membru al Comitetului executiv, pentru o perioada de 90 de zile.
Comitetul executiv este alcatuit din presedintele de bloc si un numar de cel mult 4 alti membri. Acesta are rolul de a convoca adunarea generala cel putin o data pe an sau de cate ori este nevoie. Trebuie sa aplice hotararile luate in adunarea generala si sa urmareasca respectarea prevederilor legale.
Administratorul este un fel de manager al asociatiei de proprietari, iar el ca angajat al acesteia are o serie de indatoriri cuprinse in fisa postului. Administratorul este cel ce gestioneaza bunurile materiale si fondurile asociatiei, insa este obligat sa transmita locatarilor cum au fost stabilile si realizate cheltuielile comune.
Cenzorul sau cenzorii, dupa caz, sunt persoane mandatate sa urmareasca modul in care sunt respectate prevederile legale, dar si modul in care a fost gestionat bugetul de cheltuieli. Acum, haide sa vedem cum poti sa reclami asociatia de proprietari.
Cum sa reclami asociatia de proprietari
Trebuie sa stii ca statutul de proprietar vine cu o serie de drepturi si ca unul dintre ele este consultarea documentelor asociatiei de proprietari. Mai nou, in acest caz, este importanta respectarea reglementarilor din domeniul protectiei datelor cu caracter personal.
Daca ai numultumiri sau nelamuriri care privesc modul in care a actionat asociatia de poprietari trebuie sa te adresezi presedintelui asociatiei, care, in baza unei cereri scrise, este obligat sa iti puna la dispozitie documentele solicitate.
Daca acesta refuza sau nu pune la dispozitie documentele solicitate, atunci proprietarul il poate reclama la Primarie. Neindeplinirea atributiilor de catre presedintele asociatiei de proprietari este contraventie si se pedepseste cu o amenda de pana la 3.000 de lei, potrivit legislatiei in vigoare.
In cazul in care consideri ca exista o crestere nejustificata a cheltuielilor sau, mai pe romaneste, crezi ca esti furat, pot depune o contestatie in cel mult 15 zile de la afisarea informatiilor de plata la avizier, iar cenzorii si un contabil trebuie sa verifice aceste sume de bani. Asadar, mare atentie atunci cand inveti cum sa reclami asociatia de proprietari.
Trebuie sa iti mai spun ca serviciile din Primarie, care solutioneaza reclamatiile facute impotriva asociatiei de proprietari pot veni cu solutii si recomandari. Daca lucrurile nu intra pe un fagas normal singura solutie este sesizarea instantelor de judecata. E mai bine sa ai un avocat care sa te sfatuiasca si trebuie sa mai stii ca procesele de acest fel pot dura destul de mult, dar nu sunt, in sine, extrem de costisitoare.