Aghiazma sau agheasma. Cum se scrie corect?
Aghiazma sau agheasma. Cum se scrie corect?

Aghiazma sau agheasma. Cum se scrie corect?


Aghiazma sau agheasma, cum se scrie corect. Boboteaza sau Botezul Apelor este sarbatoarea in care credinciosii care participa la slujba primesc apa sfintita, despre care se spune ca ar avea proprietati vindecatoare.

Aghiazma sau agheasma. Cum denumesti corect apa sfintita?

Agheasma
Agheasma

Apa sfintita sau agheasma, pentru ca asa este ea denumita corect, reprezinta atat apa asupra careia preotul rosteste o rugaciune pentru sfintire, cat si ritualul in sine, de botez al apei. Trebuie sa stii ca agheasma este de doua feluri, agheasma mare – cea sfintita cu ocazia Bobotezei si agheasma mica, pe care preotul o sfinteste cu diferite ocazii, cum ar sfestaniile care se organizeaza in casa credinciosilor.

Cel mai probabil ai intalnit mai multe denumiri pentru apa sfintita. Fie agheasma, fie agheazma sau chiar aghiazma. Asa cum am spus, singura forma corecta si acceptata de catre DOOM – Dictionarul Ortografic, Ortoepic si Morfologic al Limbii Romane, este cea de agheasma.

Pe de alta parte, Dictionarul Explicativ al Limbii Romana, Dex, varianta online, accepta si termenul aghiasma, insa si o serie de arhaisme si regionalisme.

Astfel, in Banat, apa sfintita se numeste iasma, iar in zona Munteniei, aiasma.

Ce trebuie sa stii despre agheasma mare

Apa sfintita
Apa sfintita

Trebuie sa mai stii ca agheasma este un cuvant care provine din slavona, agiazma, si denumeste, asa cum am spus, atat apa sfintita de preoti, cat si slujba care se tine in acest scop.

Despre agheasma mare, adica cea sfintita de Boboteaza, trebuie sa stii ca se spune ca are puterea de a sfinti si de a tamadui de-a lungul intregului an.

Se pastreaza proaspata pentru mult timp, este curata si are un gust placut, la fel ca al apa proaspete dintr-un izvor de munte.

Cand si cum se utilizeaza agheasma mare

Preot
Preot

Preotii pastreaza si ei o mare cantitate de agheasma mare si o utilizeaza in diverse ocazii de peste an. Este indeosebi utilizata la botezul copiilor, la binecuvantarea semanaturilor, sfintirea viilor si a gradinii, dar si in rugaciunea pentru indepartarea bolilor. In plus, tot aceasta apa sfintita se mai foloseste la sfintirea crucii si a troitei, precum si a vaselor si vesmintelor bisericesti si la sfintirea bisericilor si a Sfantului Mir.

In ceea ce ii priveste pe crestini, acestora li se recomanda sa pastreze apa sfintita intr-un vas curat. Aceasta poate fi consumata doar dimineata, pe stomacul gol, atat in zilele de ajunare, cat si in cele de post. Se consuma si la sarbatorile mari, la revenirea de la slujba de la biserica, insa mai ales cand credinciosul nu se impartaseste.

Trebuie sa iti spun ca persoanele care nu se pot impartasi sau sunt oprite de la impartasire din diferite motive, pot lua agheasma si anofora pentru mangaierea sufletului. Cei care se impartasesc pot lua agheasma dupa impartasire, fiind considerata mai mica decat aceasta taina,  iar cand se ia numai anafora, atunci agheasma se va bea inainte fiind considerata mai mare decat anafora.

Citeste si: „Voiam” sau „vroiam”? Cum se scrie corect?

Este important sa iti mai spun ca incepand din Ajunul Bobotezei, vreme de 8 zile, pana la incheierea praznicului, in 13 ianuarie, credinciosii beau din agheasma mare. Dupa 13 ianuarie, aceasta poate fi bauta doar dupa spovedanie.

Cele 8 zile amintesc de vesnicie si de vaiat de veci, pentru ca, spune traditia religioasa, potrivit Cartii Apocalipsei, ziua a opta va urma Judecatii universale. Este important ca agheasma mare sa fie bauta inaintea mesei de dimineata pentru ca il ajuta pe credincios sa caute viata si bucuria vesnica in iubirea Preasfintei Treimi, dar si pentru a arata ca nimic dintre lucrurile lumesti, care sunt trecatoare, nu este mai important pentru credincios decat hrana spirituala. Desi agheasma mare este mai mica decat sfanta taina a impartasaniei, ea are aceasta valoare, mai ales in aceste opt zile in care se va bea in fiecare dimineata.

Asa cum am spus, se pare ca aceasta agheasma are puterea de a insanatosi bolnavii, de a vindeca ranile si de a apara casa si gospodaria de boala si de duhurile rele. Ea poate fi strecurata, si multi romani rurala inca fac asta, in apa cu care sunt adapate animalele din gospodarie pentru a le feri de boli.

Puterea vindecatoarea a acestei agheasme este data de faptul ca, spune traditia, in ea s-ar afla darul si puterea Sfantului Duh. Totodata, desi poate mai rar, agheasma mare poate fi utilizata si pentru spalarea trupului celor bolnavi, suferinzi, tocmai in incercarea de a vindeca ranile fizice.