Cum sa iei ITP-ul. Ce defectiuni nu trebuie sa aiba masina
Cum sa iei ITP-ul. Ce defectiuni nu trebuie sa aiba masina

Cum sa iei ITP-ul. Ce defectiuni nu trebuie sa aiba masina


Cum sa iei ITP-ul. Afla ce defectiuni nu trebuie sa aiba automobilul tau atunci cand vrei sa ii faci Inspectia Tehnica Periodica. Ce trebuie sa verifici la masina inainte de asta.

Clasificarea defectiunilor la automobile

Cum sa iei ITP-ul la masina
Cum sa iei ITP-ul la masina

Inainte de a stii cum sa iei ITP-ul, ar trebui sa stii si care este clasificarea defectiunilor. Nu de alta, dar trebuie sa intelegi mai exact ce spun autoritatile.

Ei bine, defectiunile sunt de trei tipuri: minore, majore si periculoase. Atunci cand vorbim despre defectiunile minore, trebuie sa stii ca acestea nu au un efect semnificativ atunci cand vine vorba de siguranta vehiculului sau impactul asupra mediului inconjurator.

Citeste si: Acte necesare ITP. Cum sa il faci si ce pret are

Defectinile majore pot sa aiba impact asupra mediului inconjurator, dar si asupra sigurantei vehiculului, insa si sa reprezinte un pericol pentru ceilalti participanti la trafic.

Deficientele periculoase pot avea un impact major asupra sigurantei rutiere, dar si asupra mediului. In acelasi timp, reprezinta un pericol si pentru ceilalti participanti la trafic.

Ar trebui sa stii si ce reprezinta deficientele minore. Ei bine, la aceasta categorie se incadreaza parbrizul crapat, oglinzile deteriorate, placute de inmatriculare deteriorate, lipsa capacului de la rezervorul lichidului de frana, sistem de dezaburire deteriorat sau o pedala de frana a carei imbracaminte este uzata.

Cum sa iei ITP-ul. Defectiuni pe care masina nu trebuie sa le aiba

Verificarea sistemului de iluminare
Verificarea sistemului de iluminare

Asadar, daca vrei sa stii cum sa iei ITP-ul, trebuie sa stii ca automobilul tau are nevoie de lumini functionale. Pe scurt, luminile nefunctionale sau neconforme pot duce la respingerea autovehiculului la ITP.

Inainte de a merge la Inspectia Tehnica Periodica trebuie sa te asiguri ca functioneaza faza scurta sau luminile de intalnire, faza lunga, proiectoarele de ceata, lampa de ceata din spate, lumina pentru mers inapoi, lampile de franare, lampile de la placuta de inmatriculare din partea din spate, dar si semnalizarile (fata/spate) si becurile de pozitie.

Dupa ce te-ai asigurat ca sistemul de iluminare functioneaza, ar trebui sa acorzi o atentie deosebita si sistemului de franare.

Dupa sistemul de franare, asigura-te ca anvelopele cu care automobilul tau este echipat nu sunt uzate sau neconforme, adica au dimensiunile mentionate in talon.

Adancimea profilului unei anvelope trebuie sa nu fie mai mica de 1.6 mm, pentru ca in acest caz cauciucurile nu mai au aceeasi aderenta si distanta de franare creste semnifictiv. Pe langa asta, asigura-te ca rotile au toate prezoanele!

Cum sa iei ITP-ul
Cum sa iei ITP-ul

O alta problema majora care duce la respingerea unui automobil la ITP o reprezinta o defectiune la directie sau la suspensie.

Trebuie sa verifici masina pentru a nu avea o uzura excesiva la pivotul fuzetei sau a rulmentului, dar si in cazul in care exista jocuri excesive ale bieletelor sau ale capetelor de bara. Caseta de directie trebuie fixata in mod corespunzator si nu trebuie sa existe jocuri ale directiei.

Am mentionat mai sus in acest articol despre parbrizul crapat. Ei bine, un pabriz fisurat poate reprezenta o problema pentru un automobil la ITP, iar daca fisurile sunt mari si se afla in zona de baleiaj a stergatoarelor, atunci exista riscul ca masina sa fie respinsa.

In acelasi timp, montarea foliilor neomologate pe parbriz este interzisa si poate duce la respingerea autovehiculului la ITP. Bineinteles, lipsa oglinzilor retrovizoare sau fisurate pot reprezenta un alt motiv pentru care automobilul poate fi respins.

Instalatie GPL
Instalatie GPL

In cazul in care ai o instalatie GPL pe masina si aceasta este neomologata sau are omologarea expirata, vehiculul poate fi respins la ITP.

Desigur, martorii aprinsi in bord anunta o problema la automobil asa ca trebuie sa te asiguri ca nu se aprinde niciunul. Mai nou, la automobilele produse dupa anul 2016, se verifica cu ajutorul unui aparat de diagnoza daca exista erori la sistemele masinii.

In cazul in care o masina are emisii mai mari decat ar trebui, inspectorii pot sa respinga automobilul, deoarece pot exista probleme cu sistemul de evacuare sau chiar la motor. Si daca tot am adus vorba de sistemul de evacuare, trebuie sa stii ce orice modificare asupra acestuia poate respinge masina la ITP.

La final, mai aducem vorba si despre coroziunea excesiva. O masina care are rugina pe aripi, praguri, capota sau usi poate fi respinsa la Inspectia Tehnica Periodica.