Schimb placute de frana
Schimb placute de frana

Cum sa schimbi placutele de frana singur acasa sau in fata blocului


Placutele de frana reprezinta un set de piese extrem de importante pe care masina ta le foloseste constant. Dupa cum bine stiti, mersul in oras grabeste uzarea acestora asa ca de multe ori realizam ca este cazul sa le schimbam mai repede decat anticipam.

Daca vrei sa faci acest lucru, singur, in curtea casei tale sau in fata blocului, este foarte simplu. Trebuie doar sa urmezi pasii pe care ii vom explica in cele ce urmeaza. Iata cum poti schimba singur placutele de frana!

La cati kilometri se schimba placutele de frana

Placute de frana
Placute de frana

Ei bine, nu exista un raspuns la intrebarea aceasta, pentru ca placutele de frana si discurile se uzeaza din mai multe cauze. In primul rand uzarea acestora depinde de stilul de condus, daca adoptati un condus sportiv trebuie sa stiti ca veti schimba mai repede placutele de frana.

Mediul in care conduceti conteaza si el, asa ca daca masina dumneavoastra este condusa in mediu extraurban placutele vor necesita inlocuire la un numar de kilometri mai mare. Insa, daca obisnuiti sa conduceti intr-un oras aglomerat ca Bucuresti-ul sigur o sa aveti nevoie de un schimb de placute la un numar de kilometri mai mic.

Foarte important este si materialul din care placutele de frana sunt produse sau de brandul de la care le-ati cumparat. Un producator necunoscut sigur nu va oferi aceeasi calitate ca expertii de la Brembo.

De cate tipuri sunt placutele de frana

Placute de frana ceramice
Placute de frana ceramice

Daca tot am vorbit ca schimbul placutelor de frana depinde si de materialul din care acestea sunt confectionate, trebuie sa vedem de cate tipuri sunt acestea.

Citeste si:
Inlocuire antigel. Cum sa iti dai seama ca trebuie sa schimbi lichidul de racire

Primul tip despre care vom vorbi, sunt placutele de frana organice. Pentru cei ce nu stiu, inainte de anul 1970, toate placutele de frana contineau azbest, insa dupa ce s-a dovedit ca acest material este periculos pentru sanatatea noastra, a fost interzisa folosirea lui.

Dupa disparitia acestui material, placutele au devenit „organice” si contineau intre 10 si 30% metal, iar materialul de frictiune era fabricat din fibre de plante, rasini care erau obtinute la temperaturi inalte, dar si alte produse naturale. Mai mult, se folosea kevlar, carbon, cauciuc sau chiar sticla.

Al doilea tip de placute de frana sunt cele semi-metalice. Acestea au in compozitia lor intre 30 si 65% metail de diferite tipuri (de la cupru pana la fier sau otel), iar restul compozitiei a materialului de frictiune include umpluturi, modificatori sau alte substante sintetice. Acest tip de placute este cel mai popular printre producatorii auto.

Cel de-al treilea tip de placute de frana sunt cele ceramice. Daca pana la introducerea acestora cele semi-metalice detineau suprematia pe piata, lucrurile s-au schimbat.

Majoritatea dintre noi stiu ca placutele ceramice sunt cele mai scumpe de pe piata, in acest moment, dar si performantele sunt pe masura pretului. Fabricate dintr-un material ceramic foarte dens, amestecat cu cupru si alte fibre metalice, placutele de frana ceramice au un ciclu mare de viata si sunt folosite in general pe masinile sport foarte scumpe.

Unii soferi nu le apreciaza deoarece performantele sunt reduse in cazul unui climat cu temperaturi scazute, insa trebuie sa stiti ca daca aveti o masina sport sau va place sa conduceti sportiv, aceste placute ceramice sunt alegerea potrivita.

Semnele care ne arata ca este timpul sa schimbam placutele de frana

Placute de frana si discuri uzate
Placute de frana si discuri uzate

Orice sofer trebuie sa stie ca placutele de frana trebuie verificata o data la sase luni, la fel ca si discurile de frana. Uzura se masoara in functie de grosimea materialului care intra in contact cu discul de frana. Bineinteles, compozitia placutelor de frana dicteaza si modul lor de operare.

Citeste si:
Schimbare motor masina la RAR. Cum sa o faci in mod legal

Expertii recomanda ca atunci cand schimbati placutele de frana sa le schimbati in perechi, pentru ca asa veti echilibra sistemul de franare al masinii dumneavoastra.

Placutele de frana trebuie sa se aseze perfect pe discuri, asa ca daca nu se intampla asta, este recomandat sa schimbati si discurile de frana. Daca discurile au denivelari sau sunt uzate, placutele nu intra in contact pe toata suprafata lor, asa ca franarea va fi ineficienta.

Specialistii spun ca este bine sa inlocuim placutele la fiecare 50.000 de km, insa iti vei da seama usor cand este momentul sa le inlocuiesti.

Iata semnele care iti arata ca e nevoie sa schimbi placutele de frana:

  • Scartait sau scrasnet atunci cand actionezi frana
  • Pedala de frana este pozitionata mult mai jos decat normal
  • In momentul in care apesi frana apare o vibratie
  • Praf negru depus pe jante, in cantitati mai mari decat de obicei

Cum sa schimbi placutele de frana de unul singur?

Cum sa schimbi placutele de frana
Cum sa schimbi placutele de frana

Cu toate ca se poate face aceasta operatiune intr-un service autorizat, tot mai multi soferi pasionati aleg sa isi schimbe singuri placutele de frana. De asemenea, puteti face si o mica economie de bani pentru ca nu mai platiti manopera de la un service.

Pentru a schimba placutele de frana acasa, ai nevoie de urmatoarele unelte: un cric sau capra, cleme de fixare, cheie dinamometrica, cheie cu clichet, chei tubulare pentru prezoanele rotilor, pana blocare roata sarma, dar si un bidon cu lichid de frana. Este nevoie, bineinteles, si de un set de placute de frana, dar si o lanterna si un set de scule.

Citeste si:
Cum sa faci o constatare amiabila online de pe telefon

Nu uita ca masina trebuie parcate pe o suprafata plana, iar daca ai circulat cu ea recent va trebui sa astepti pana ce placutele si discurile de frana au o temperatura scazuta.

Pasul 1

Primul pas este sa ridici masina de la sol folosind un cric sau elevator auto. Pe urma, terbuie sa scoti roata sau rotile, depinde ce alegi. Foloseste si caprele pentru a fixa masina pe pozitii, deoarece acestea sunt mai sigura decat cricul.

Este bine sa te informezi care sunt punctele de sprijin ale masinii tale, pentru a plasa suportii in conditii de siguranta.

Roata se indeparteaza destul de usor, desfaci prezoanele si scoti roata fara nicio problema. Asigura-te inainte de asta ca masina este in viteza, iar frana de mana este trasa.

Pasul 2

Indepartarea etrierului este cel de-al doilea pas din operatiunea noastra. Dupa ce ai scos roata, vei vedea etrierul si discul de frana. In spatele etrierului se afla doua suruburi care il fixeaza pe pozitie, asa ca v-a trebui sa le desurubezi.

Asigurate ca ai deconectat si conectorul electric al senzorului de ABS. Dupa ce ai facut acest lucru vei putea scoate etrierul, dar nu inainte de a desface si arcul de fixare al acestuia. Asigura-te ca frana de mana este trasa, pentru ca daca nu este chiar si o presiune extem de mica exercitata la nivelul franei va ingreuna departarea etrierului.

Pasul 3

Cel de-al treilea pas este inlocuirea placutelor de frana vechi cu un set nou. Este bine sa respecti si recomandarile producatorului legate de schimbarea placutelor de frana.

Dupa ce ai inlocuit placutele, strange cele doua suruburi din spatele etrierului. Puteti folosi si un spray de curatare pentru pistonul etrierului.

La sfarsit, pozitioneaza roata si strange prezoanele, folosind o cheie dinamometrica. Felicitari, ai schimbat de unul singur placutele de frana!


Ti-a placut acest articol? Distribuie-l si prietenilor tai!

andrei