Cum trebuie sa arate un plan de afaceri si ce trebuie sa contina
Cum trebuie sa arate un plan de afaceri si ce trebuie sa contina

Cum trebuie sa arate un plan de afaceri si ce trebuie sa contina


In cazul in care planuiesti sa iti faci propria afacere, iti sugeram sa nu te aventurezi in asa ceva inainte sa fii bine pregatit. Iata cum sa faci un plan de afaceri, cum trebuie sa arate acesta si ce trebuie sa contina. Dupa ce iti vei pregati propriul plan, abia atunci te poti apuca de noua ta afacere!

Ce este un plan de afaceri?

Ei bine, un plan de afaceri sau „business plan” este un document ce descrie afacerea pe care vrei sa o faci, investitia pe care o faci, metoda de monetizare, estimarile de castiguri, dar si predictiile de crestere.

Planul de afaceri il faci pentru a iti da seama de punctele tari sau cele slabe ale afacerii tale, dar si pentru a estima resursele de care ai nevoie. Va fi documentul care te ajuta sa iti analizezi concurenta de pe piata si sa intelegi modul prin care te poti diferentia de acestia.

Trebuie sa intelegi ca degeaba ai o idee extraordinar de buna, daca nu stii sa o pui in practica. Planul de afaceri asta face, te ajuta sa pui in practica ideea ta si sa atragi si posibili investitori.

Care este structura unui plan de afaceri?

Dupa cum era de asteptat, un plan de afaceri trebuie sa fie foarte clar, pentru ca abia atunci iti dai seama cum sa iti organizezi viitoarea companie si ce este necesar sa ai in vedere.

Iata care este structura unui plan de afaceri:

  • Descrierea planului de afaceri
  • Descrierea modelului monetizare
  • Descrierea serviciilor sau a produselor
  • Analiza pietei careia se adreseasa afacerea ta
  • Analiza SWOT
  • Strategii de implementare
  • Strategia personalului
  • Planul financiar

Ce este analiza SWOT?

Daca analiza SWOT nu iti este un termen cunoscut, atunci o sa iti ce trebuie sa stii pentru a o face pentru afacerea ta. SWOT este un acronim pentru patru indicatori ai unei afaceri: Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats (SWOT).

Iata ce reprezinta fiecare indicator pentru afacerea ta:

  • Punctele forte: practic, aceste puncte sunt cele cu care va excela afacerea ta si care te vor diferentia de competitie
  • Punctele slabe: lucrurile ce impiedica afacerea ta sa ajunga la un anumit nivel
  • Oportunitati: factorii externi favorabili care ii pot da afacerii tale un avantaj competitiv
  • Amenintari: aici vorbim despre factori naturali care pot influenta afacerea ta (inundatii, grindina, inghet etc.) sau cresterea costurilor, a concurentei sau alte lucruri care te pot afecta

Cum sa faci analiza SWOT:

  • Puncte tari: la ce sunteti buni, avantajul competitiv, resursele pe care le aveti la dispozitie, avantajele angajatilor sau ce le place clientilor la aceasta afacere
  • Puncte slabe: ce exact nu iese bine, ce fac competitorii mult mai bine, ce ii nemultumeste pe clienti, dezavantajele angajatilor, resursele care lipsesc
  • Oportunitati: ce schimbari legislative ar fi in favoarea afacerii, avantajul schimbarilor din piata, oportunitatile de care nu ati profitat inca, prin ce alte modalitati se pot obtine resurse
  • Amenintari: cine sunt competitorii, scaderea dimensiunii pietei, schimbarile care pot aduce un impact negativ, producatori de incredere sau nu

Cum trebuie sa arate un plan de afaceri?

Acum ca ai invatat cum trebuie structurat, o sa iti explicam cum trebuie sa arate un plan de afaceri. O sa iti fie extrem de folositor daca o sa faci unul detaliat, pentru ca te va ajuta pe viitor.

Descrierea planului de afaceri este esentiala, asa ca in aproximativ doua pagini ar trebui sa spui totul despre afacerea ta, care sunt obiectivele, misiunea si cheile forte catre succes. Nu uita ca daca acest plan o sa fie citit si de un investitor, ar trebui sa ii captezi atentia.

Descrierea afacerii este si ea importanta. In primul rand, trebuie sa vorbesti despre motivul pentru care vrei sa incepi afacerea, dar si sa iti descrii ideea. Ok, nu a spus nimeni ca nu e o idee buna, insa trebuie sa fii si sa demonstrezi cum vei realiza profit si cum vei iesi in fata competitorilor tai.

Atunci cand vine vorba despre produsele sau serviciile oferite de afacerea ta. Descrie cu mare atentie serviciile si produsele pe care o sa le oferi, cum vor aduce un plus de valoare potentialilor clienti, fa analiza CAB (caracteristici, avantaje, beneficii), cum se realizeaza produsele, ce tehnologie folosesti si care este strategia pe termen lung.

Analiza pietei este iarasi un punct important, pentru ca te va ajuta la construirea strategiei de lansare. Analizeaza-ti concurenta, publicul tinta, dar si piata (necesar, crestere, trenduri).

Strategiile de implementare/lansare sunt utile si includ obiectivul din punct de vedere financiar si planul de actiune, care descrie cum atingi acel obiectiv. Planul de actiune contine strategia de dezvoltare, valoarea produsului, avantajele competitive, strategia de marketing, strategia de vanzare, dar si parteneriatele strategice.

Strategia personalului include numarul de angajati de care ai nevoie pentru a iti desfasura activitatea. Totodata, se stabileste si forma juridica (SRL, PFA, II etc). Daca nu stii, iti aratam cum sa faci o firma si ce acte iti trebuie!

Planul financiar este esential pentru afacerea ta, pentru ca altfel nu poti sa o incepi. Cash flow-ul sau fluxul de numerar reprezinta suma de bani de care ai nevoie pentru ca afacerea ta sa functioneze. Bineinteles, trebuie sa estimezi si profitul, dar si pierderile. Previziunea vanzarilor si bilantul previzionat incheie planul de afaceri.

Afla si cum poti sa faci bani pe internet, 10 idei de afaceri online!